Möten

Oftast så brukar jag ha det lite trixigt i vissa möten med andra hundar. Melker blir spänd, viftar på svansen och morrar (ibland lite och ibland med) samtidigt. Såklart tyder det på osäkerhet, det vet jag. Och en faktor till det kan vara att han blev biten rätt över ryggen av en Flatcoated retriever.
Dessa tydliga morrningar gör han åt stora svarta hundar, mest hanar. Tikar går alltid bra i alla tillfällen!

Tänkte berätta hur jag bär mig åt när jag tränar möten;

När jag väl ser att det kommer en människa med en hund emot oss, då börjar jag korta kopplet succesivt, så att jag inte sänder ut spänd energi. Jag går som vanligt rakt fram, tittar varken på människan eller hunden, bara rakt fram.. oftast så letar jag efter något som mitt mål! Håller kopplet slakt och håller det mellan tummen, pek- och långfingret, just för att inte få en spänd, dåligt energi som förs över på Melker. Och jag går ALLTID med rak rygg, tillbaka med axlarna och huvudet högt.
Oftast så går Melker bara med utan att säga något, och om han morrar korrigerar jag honom genom att "dra till" i kopplet snabbt åt sidan och ger ifrån en "tsch"-ljud och bara går! Om det finns något tillfälle så ska jag visa i ett videoklipp :)

Det är just denna metod som Ceasar Millan använder sig av. Testa vettja!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0